„Ezek a technológiák fogják megkönnyíteni a munkavégzést”

Facebook
Twitter
LinkedIn
A villanyszereléssel, biztonságtechnikával és napelemes rendszerek kivitelezésével foglalkozó családi vállalkozás a folyamatos innovációban látja a siker kulcsát.

Becsei Bendegúz
tulajdonos és értékesítési vezető, Nube Invest Kft.

KéK Körkép: Már fiatalkorában is a családi cégben szeretett volna karriert befutni?
Becsei Bendegúz: Akkoriban nagyon másként képzeltem el a jövőmet. A cég megalapítása előtt, gyerekként úgy kerestünk zsebpénzt a testvéremmel, hogy édesapánk mellett dolgoztunk a kivitelezésben. A fárasztó fizikai munkával megkeresett pénzemből különböző vásárokba jártam, mindenféle dolgokat vásároltam, ezeket később az interneten adtam el profittal. A későbbiekben igyekeztem távolabb kerülni a családi vállalkozástól, mert nem igazán volt nekem való a kivitelezési munka.

KK: 2017-ben mégis csatlakozott a négy évvel korábban alapított vállalkozáshoz.
BB: Időközben sikeressé váltam az értékesítésben, és felmerült a gondolat, hogy ez a tudás a családi vállalkozásnak is hasznára válhat. Az elején csak értékesítéssel foglalkoztam, majd a megnövekedett megrendelésállományból adódóan rakódtak rám különböző feladatok, mint az anyagbeszerzés, a munkaszervezés, vagy személyzetis feladatok.

KK: Miként változott a cég működése a rákövetkező években?
BB: 2019-ben kezdtünk az ipari szektor felé nyitni, mivel ebben láttuk a fejlődési potenciált, és úgy éreztük, itt tudunk pluszértéket teremteni a megrendelőknek. Az ipari szektor méreteiből fakadóan magával hozott sok olyan elemet, amelyek apróságnak tűnek, de a valóságban súlyozottan fontos, komoly kiívást jelentő elemek ezek, mint például a készletgazdálkodást és az ellátási lánc biztosítása, Egy talán túl dinamikus növekedést követően, a 2021-es üzleti évben rendeztük a sorainkat, mivel szervezeti szinten már nehezen követtük le a felmerülő igényeket és feladatokat. Ekkor csatlakozott hozzánk Rózsa Viktor, aki 2022-ben ügyvezetővé lépett elő. Ennek a szervezeti változásnak köszönhetően tudtunk ismét ugrásszerűen növekedni.

KK: A vállalkozások világában nem ritka, hogy konfliktusokkal jár a generációváltás, és ezek a konfliktusok hátrányosan befolyásolják a cég teljesítményét. Önök immáron hét éve irányítják közösen a kft-t, és az üzleti eredmények igazolják ezt a vezetési modellt. Miként születnek meg a döntések a Nube Invest tárgyalójában?
BB: Nem ment mindig zökkenőmentesen, de mára, azt hiszem, jól kialakultak a döntési körök. Elsődleges célunk egy önjáró cég felépítése, ahol a tulajdonosi kör alatt egy ügyvezetés viszi a cég teljes működését, a tulajdonosok pedig az üzleti stratégiával foglalkoznak. Jelenleg a stratégiai kérdésekben édesapámmal, Becsei Zoltánnal és az ügyvezetőnkkel, Rózsa Viktorral hozzuk meg a döntéseket.

KK: A Nube Invest Szegeden indult, mint regionális vállalkozás; ma már szerte az országban vállalnak változatos megbízásokat. Milyen erőforrásokat kellett mozgósítani a terjeszkedés érdekében?
BB: Elsősorban a tőkeszerkezetet kellet stabilizálnunk, amit főleg pályázatok segítségével sikerült végrehajtani. Ezt követően szükségessé vált a magas hozzáadott értékkel rendelkező kollégák toborzása. Ennek fontos része volt egy versenyképes juttatási csomag és a megfelelő szakmai kihívások garantálása. Az építőiparban erősen érzékelhető a generációs szakadékból fakadó különbség: az idősebb kollégák a kiszámítható, stabil és nyugodt munkavégzést keresik, miközben a fiatalabb kollégákat képzésekkel, csapatépítéssel, akár az irodai környezet modernizálásával tudjuk motiválni. Még egy megoldandó feladatunk volt a megnövekedett projektszám miatt: biztosítani kellet a megfelelő humán erőforrást, amit alvállalkozók segítségével oldottunk meg.

KK: A szakmai siker kulcsát az innovatív technikai megoldásokban és a korszerű digitalizációs rendszerekben látják. Arra kérem, számoljon be ezekről a fejlesztésekről!
BB: Az elmúlt három évben vállalatirányítási rendszert vezetünk be, ez nagyban támogatja az adminisztratív, pénzügyi, valamint készletezési és logisztikai feladatok végrehajtását. Ezzel párhuzamosan bevezettünk egy facility menedzsment programot, ami a saját, valamint az alvállalkozói állományunk napi munkáját dokumentálja. Minden dolgozónk és alvállalkozónk bejelentkezik a facility appba, ami a helyszínen megnyitja az adott feladatot. Egy elvégzendő folyamathoz fotót és szöveges leírást kell csatolni, a későbbiekben ez az elszámolás alapja. Ennek az alkalmazásnak a megfelelő használata lehetővé teszi számunkra, hogy a projektmenedzser akkor is vezethesse a projekteket, ha éppen nincsenek kint a helyszínen.

KK: Alkalmaznak integrált MI megoldásokat?
BB: Az elmúlt évben bevezetésre kerültek az open AI különböző szoftverjei, amelyek elősegítik az ajánlatok és kimutatások készítését, és arra is képesek, hogy egyszerű interakciókat indítsanak valamelyik kolléga felé a CRM rendszerben. A megrendelők és a fővállalkozók percre készen látják a projektek haladását, és a különböző IT megoldásoknak köszönhetően mi is gyorsan tudunk reagálni a változásokra.
Hisszük, hogy a következő években ezek a technológiák fogják megkönnyíteni a munkavégzést, mert a mesterséges intelligencia remekül hasznosítható olyan területeken, amelyhez kevés hozzáadott értékre van szükség, így azokra a területekre tudunk összpontosítani, ahol valódi értéket tudunk létrehozni.

KK: Meggyőző a vállalkozás referencialistája: olyan cégek szerepelnek az ügyfelek között, mint a MOL, az OTP, a Porsche Hungária, vagy a Rossman. A megrendelési állomány növekedése a hazai nagyvállalatoknak és a multiknak köszönhető?
BB: Főleg a nagyvállalatokra és az őket kiszolgáló generálkivitelező cégekre fókuszáltunk. Nehezen tudtunk elindulni, mivel a megrendelők komoly referenciákat kértek, de lépésről-lépésre egyre nagyobb megbízásokat sikerült teljesítenünk, így megkaptuk a bizalmat a nagyobb megrendelőktől is. Ennek a menetelésnek reményeink szerint még nincs vége, törekszünk az egyre komolyabb kihívások teljesítésére, továbbra is az ipar fele szeretnénk fejleszteni és technológiai szakgenerállá alakulni.

KK: Milyen képességeket tart a legfontosabbnak vezetői szempontból?
BB: Fontos, hogy ne csak lássuk a lehetőségeket, hanem meg is teremtsük azokat. És ha megteremtettük a lehetőségeket, tudjunk dönteni, mert meggyőződésem, hogy a rossz döntés is jobb, mint a nemdöntés. Kulcskérdés, hogy a vezetők el tudják helyezni magukat a feladatkörhöz tartozó keretrendszerben, csak így kerülhetünk közelebb az önjáró cég megvalósításához. Valamint használni kell a rendelkezésre álló eszközöket, nem szabad félni a fejlődéstől: a digitalizáció óriási változást hozott számunkra, nagyban hozzájárult a vállalkozás sikeréhez.