Az USA kormányzata által bejelentett új vámtarifák az Európai Unió, ezen belül Magyarország autópiacára is komoly hatással lehetnek.
Vámháborús állapotok
A Fehér Ház által kihirdetett, példátlanul magas vám jelenlegi formában történő bevezetése még kétséges, de abban az esetben, ha életbe lép a rendelkezés, még az eredetihez képest mérsékelt tarifa mellett is megrendítheti a globális autópiacot. Becslések szerint az eredetileg közölt 25 százalékos vám esetén az európai export 15-20 százalékkal csökkenhet, ezért az európai cégek, kiváltképpen az európai prémiumgyártók (BMW, Mercedes, Audi) termelése törvényszerűen zsugorodni fog. Ez nem csupán áremelkedést eredményezhet, de a fejlesztési programokat, az új modellek bevezetését is fékezheti. Emiatt az európai uniós belpiaci értékesítések mérséklődhetnek (bár a raktáron lévő járművek kényszerértékesítése átmenetileg növelheti az eladásokat), a globális ellátási láncok zavarai pedig a gyártás lassulását eredményezhetik: valószínű, hogy az előttünk álló évben drágábban juthatunk hozzá egy új autóhoz, és többet kell majd várni az átadásra.
Amerikából jöttem
Az amerikai gyártású import személygépjárművek piaci részesedése hazánkban elhanyagolható, ezért a vámok radikális emelése minimális hatást fog gyakorolni az értékesítésekre. Az Egyesült Államokban népszerű pickupok (Ford F-150, Dodge Ram, Chevrolet Silverado), illetve izomautók (Ford Mustang, Dodge Challenger) elsősorban szürkeimportból kerülnek hazánkba, és évente mindössze százas nagyságrendben kerülnek átadásra. Az egyetlen amerikai eredetű típus, ami Magyarországon is népszerű, az Alabama államban gyártott Mercedes GLS; ez a modell a vámok radikális árnövelő hatása miatt valószínűleg ki lesz listázva az európai piacról. A hazánkban 1,65 százalékos piaci részesedéssel rendelkező Tesla közkedvelt autói (Model 3, Model Y) Németországban vagy Kínában készülnek, így ezen modellek árait nem befolyásolják közvetlenül az új vámok.
Új márkák a piacon
A jól ismert gyártók mellett egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az európai piacból a kínai márkák. 2023-ban 40 százalékkal nőtt az Európai Unió területén értékesített, kínai gyártású autók eladása, ami közel 700 ezer gépjármű átadását jelenti mintegy 13 milliárd euró értékben (a magyar piacon 2024-ben a BYD vezette a rangsort 1437 gépjármű értékesítésével, ami 1,18 százalékos piaci részesedést képvisel). A BYD és a Huawei mellett az Omoda, a Jaecoo, a Li, a Nio és a Xpeng is megjelent az európai kereskedésekben, népszerűségük dinamikusan növekszik. Az általuk kínált modellek műszaki színvonala magas, áruk pedig kedvező, ugyanakkor a kínai gyártók kereskedelmi stratégiájára jellemző, hogy az európai piacot homogén értékesítési felületként kezelik. Ennélfogva ezekre a modellekre Magyarországon sem lehet flotta- vagy egyéni kedvezményt igényelni, a gyártó által megszabott ár minden esetben fix.
Kérdőjelek a hazai piacon
Az USA felé irányuló export radikális visszaesése értelemszerűen magával vonja az európai termelés csökkenését, ami az árak emelkedése mellett a várakozási idő kitolódását és a modellpaletta szűkülését is eredményezheti. A várakozási idővel kapcsolatban érdemes figyelembe venni, hogy a szerződésben foglalt dátumok jelenleg is tájékoztató jellegűek, és gyakran megesik, hogy a szállítási határidő adminisztratív vagy technikai okból heteket csúszik – ezt a bizonytalansági tényezőt egyetlen hazai kereskedő sem tudja kiküszöbölni.
Az általános áremelkedés minden bizonnyal lassítani fogja az elektromos átállást. Az elektromos üzemű gépjárművek részesedése eleve alacsony a hazai piacon, a kereskedelmi tendenciák stagnálást mutatnak: 2022-ban 4,15%, 2023-ban 5,15%, 2024-ben pedig 5,1% volt a plug-in hibridek részesedése az újautók piacán.
Az áremelkedés mellett a kedvezőtlen finanszírozási környezet is fontos faktor. A jelenleg 6,5 százalékos jegybanki alapkamat miatt általános a 8,5-9,5 százalékos kamatráta, ami mindenképpen mérséklésre szorul. A tavalyi kereskedelmi növekedés (személygépjárművek terén 13%, kishaszongépjárművek esetén 19%) elsősorban a KAVOSZ MAX+ hitelprogram és a legyártott készletek kényszerértékesítésének hatását tükrözi, miközben a finanszírozási nehézségek fékezik a piacot. A magas kamatráta kedvező ár garantálása mellett is csökkenti a beszerzési hajlandóságot, illetve a használtpiac felé tereli a vásárlókat. A használtpiaci árak növekedését tovább fokozhatja a 4 millió forintban limitált, 17-26 éves dolgozók által igényelhető, szabad felhasználású munkáshitel – ennek a támogatásnak minden bizonnyal jelentős hányada a használtautók piacán fog megjelenni,
A magyar újautópiac legfontosabb serkentő tényezője idén is az alacsony kamatozású KAVOSZ MAX+ hitelprogram lesz, hiszen ennél kedvezőbb finanszírozási konstrukciót nem tudunk ajánlani a vállalkozások számára, emellett a 2024-es modelleket érintő kényszerértékesítések is élénkíthetik az értékesítést.
KéK Automotive